Uzależnienie – przyzwyczajenie czy choroba?

Cześć! Dzisiaj zajmiemy się tematem dotyczącym uzależnień. Jest to dziedzina, o której każdy z Nas ma jakieś pojęcie, w związku z tym mam nadzieję, że ten artykuł pozwoli Ci uporządkować wszystkie informacje związane z tym obszarem.

Na samym początku powinniśmy zadać sobie pytanie czym jest tak naprawdę uzależnienie. Według podręcznikowych definicji jest to złożona, przewlekła choroba układu nerwowego. Jego główną cechą jest natrętne i niekontrolowane dążenie do zażywania substancji psychoaktywnej, bądź psychiczny przymus do wykonywania danej czynności, co wpływa na lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Tak naprawdę w XXI wieku większość społeczeństwa jest uzależniona, chociażby od korzystania z telefonu i mediów społecznościowych.

Czym różni się uzależnienie psychiczne od fizycznego?

Uzależnienie fizyczne jest konsekwencją przyzwyczajenia się organizmu do obecności substancji psychoaktywnej w organizmie. Pojawia się wówczas zespół abstynencji, który występuję w momencie nagłego jej odstawienia. Osoba uzależniona czuję ogólne złe samopoczucie, uczucie rozbicia, ból głowy, nudności, wymioty. Im dłużej trwa uzależnienie tym trudniejszy do przebycia jest odwyk.

Uzależnienie psychiczne jest przymusem przyjmowania substancji psychoaktywnej bądź wykonywania danej czynności. Jest to zdecydowanie większy problem, gdyż jest główną przyczyną powrotów do nałogu. Efektem uzależnienia jest zmiana osobowości, ponieważ będąc na tak zwanym „głodzie” człowiek jest w stanie przekroczyć wszelkie granice moralne.

Znalezione obrazy dla zapytania Hera moja miłość

W tym miejscu chciałbym polecić książkę pt. „Hera moja miłość” Anny Onichimowskiej dotyczącą  nastolatka borykającego się z uzależnieniem od narkotyków. Pokazuje nie tylko chłopaka, ale też jego rodzinę i resztę środowiska, które też wpływa na to gdzie znalazł się młodzieniec.

Organizm człowieka, gdy po raz pierwszy ma dostarczoną substancje, robi wszystko by z jej działaniem parametry życiowe zostały utrzymane na odpowiednim poziomie. Jednak im częściej dostarczamy danej substancji, tym ciężej nam jest uzyskać stan pierwotny. Jest to wynik zwiększającej się tolerancji organizmu na substancje psychoaktywne. Jest to bardzo niebezpieczne. Dla przykładu osoba zaczynająca palić nie jest w stanie wypalić więcej niż 5 papierosów, natomiast rekordziści dochodzą do 80 wypalonych sztuk DZIENNIE.

Znalezione obrazy dla zapytania LEKOMANIA

Poniżej przedstawiam wam fazy uzależnień, które przechodzi każda osoba, zaczynająca swoją „przygodę” z substancjami psychoaktywnymi.

  1. FAZA EKSPERYMENTOWANIA – „Nie robię tego”
  2. FAZA PRZYJEMNOŚCI – „Nie robię nic złego”
  3. FAZA NADUŻYWANIA – „Zażywam, by czuć przyjemność”
  4. FAZA UZALEŻNIENIA – „Zażywam, by czuć się normalnie”

Każdy z nas pewnie wie, że nasze społeczeństwo boryka się z głównie z alkoholizmem, narkomanią oraz lekomanią. Jest to ogromny problem z którym ciężko jest walczyć, dlatego zanim zaczniecie przyjmować jakiekolwiek używki, przeanalizujcie schematy poniżej i zastanówcie się czy naprawdę chcecie niszczyć swoje życie z własnego wyboru.

Znalezione obrazy dla zapytania wpływ papierosów na organizm

Znalezione obrazy dla zapytania WPŁYW ALKOHOLU NA ORGANIZM

Mam nadzieję, że w jakimś stopniu przybliżyłam Wam temat uzależnień, jednocześnie chciałabym was zaprosić na następny artykuł, dotyczący problemu XXI wieku, czyli uzależnia od telefonu i jego wpływu na dzisiejsze społeczeństwo.

Reklamy

NIE DAJ SIĘ PRZEZIĘBIENIU!

Cześć! Witam Was po krótkiej  przerwie,  niestety nie byłam w stanie dodać żadnego posta ostatnimi czasy, bo albo byłam chora, albo miałam urwanie ze sprawdzianami. Dzisiaj w związku z tym, że nadeszła jesień poruszymy temat tego, co zrobić żeby uniknąć przeziębień. Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że jest to dosyć problematyczne, szczególnie kiedy chodzimy do szkoły i nie chcemy ominąć żadnych lekcji.

Zacznijmy od samego początku, czyli czym tak naprawdę jest przeziębienie, jaka jest jego definicja? Moi Drodzy przeziębienie jest chorobą wirusową, która zaczyna się niewinnie, bo od  drapania w gardle, później przeradzający się w ból nie do zniesienia. Następnie zaczyna się katar i stosunkowy problem z codziennym funkcjonowaniem. Później do tego wszystkiego wkracza jeszcze gorączka, ale STOP. Co na to wpływa, przecież nasz układ odpornościowy powinien sobie z tym poradzić. Przejdźmy zatem do tego co pozwala na to, żeby wirusy Nas zaatakowały.

  • zła dieta
  • niedostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości witamin
  • zmiany temperatury i pogody
  • zły ubiór, w którym może być nam zimno

Tak naprawdę, sporo zależy od nas i od tego, jak dbamy o siebie. Jednak co zrobić, w momencie kiedy jest już po fakcie i wirus atakuje nas ze wszystkich stron? Bardzo ważny jest aspekt psychologiczny i wewnętrzna walka z faktem, że możemy być chorzy. Jeżeli poddamy się na początku, prawdopodobnie będziemy zdecydowanie dłużej się leczyć. Jednak co możemy zrobić dla naszego ciała? Przede wszystkim owoce i warzywa! Co z nimi? Pomidory, cebula, ogórki kiszone, czosnek, jabłka, gruszki – sięgajmy po ich  jak największą ilość. Posiadają one ogromną ilość witamin, która wzmocni nasz organizm. Pamiętajmy również o suplementach diety, które w okresie zimowym i jesiennym szczególnie się przydają.

Na koniec chciałabym podkreślić, że to czy będziemy chorzy zależy w dużym stopniu od nas. Wychodząc z domu pamiętajmy o założeniu ciepłej czapki i szalki. Jeżeli temperatura zapowiadana na popołudnie jest wyższa niż rano, ubierzmy się na cebulkę. Dbajcie o siebie i  życzę zdrowia! I już dzisiaj zapraszam na kolejny artykuł, który będzie dotyczył uzależnień.

Obudź się!

Hej z tej strony znowu ja. Dzisiaj tak jak pisałam w poprzednim poście zajmiemy się 3 ważnym aspektami, które są dosyć kontrowersyjne. Sama dobrze wiem, że jakakolwiek rutyna w naszym wieku jest albo nie pożądana albo wręcz niewykonalna. Pomimo tego chciałabym Wam dzisiaj przedstawić plusy i wstawania o regularnych porach. Poza tym zastanowimy się nad tym czy kawa faktycznie jest taka zła dla naszych młodych organizmów i pokrótce przedstawię Wam jak ja przekonałam się do regularnego snu.

SEN, CZYLI JAK SPAĆ ŻEBY SIĘ WYSPAĆ

Na początku jak zwykle zajmiemy się podstawami, czyli co tak naprawdę dzieję się kiedy śpimy. Przede wszystkim sen dzieli się na 5 faz:  jawa, stadium zasypiania, lekki sen, głęboki sen i faza REM (marzenia senne). Te pięć faz tworzy łącznie cykl snu, który trwa od 90 do 100 minut. Krótko po tak zwanym śnie REM następuje krótkie przebudzenie – wiele osób w ogóle go nie dostrzega. Następnie rozpoczyna się kolejny cykl snu. Ogólnie rzecz biorąc, dorośli przechodzą od czterech do sześciu cykli w ciągu nocy. Jak widzicie proces ten nie jest, aż tak prosty jak się wydaje. Sen jako czynność ma ogromne znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. W jego trakcie nasz organizm usuwa także nagromadzone podczas dnia toksyny.

Ciekawostka:

 Naukowcy z New York University School of Medicine i Peking University Shenzhen Graduate School  odkryli, że podczas snu wytwarzane są nowe połączenia nerwowe, które ułatwiają i rozwijają proces zapamiętywania i uczenia się. Jest to jedno z przełomowych odkryć, szczególnie dla nas – Uczniów. Więcej na temat eksperymentu na którego podstawie wysnute zostały te wnioski, możecie znaleźć tutaj: http://dobrewiadomosci.net.pl/488-naukowcy-odkryli-co-dzieje-sie-podczas-snu/

A teraz parę plusów regularnych godzin wstawania:

  • WIĘCEJ CZASU DLA NAS SAMYCH
  • WIĘKSZA PRODUKTYWNOŚĆ
  • MNIEJ GODZIN SNU, NIE OZNACZA NIEWYSPANIE
  • MAMY WIĘCEJ ENERGII
  • SATYSFAKCJA

Teraz przyszedł moment na moją krótką historię na temat mojego wstawania. Parę lat temu pływałam i wczesne wstawanie było moją rutyną, ale robiłam to, że tak powiem z powodu odgórnych nakazów. Uwierzcie pływanie o godzinie 6 w lodowatej wodzie nie jest, aż tak porywające. Od momentu, kiedy przestałam, wstawałam tak, żeby wyrobić się do szkoły, a w weekendy nie było mowy żebym wstawała później niż o 10. ALE, w związku z tym, że jestem w klasie maturalnej każda chwila jest na wagę złota. Zaczęłam wstawać o godzinie 6, a w weekendy o godzinie 7. Nawet nie wiecie jak dobrze zacząć dzień od spokojnego wypicia kawy i przeczytania gazety, rozciągnięcia się czy chociażby powtórzenia materiału na sprawdzian. Serdecznie Wam to polecam!

A propos kawy…Gdziekolwiek wejdziecie, znajdziecie negatywne aspekty picia kawy, ale nie martwcie się, wszystko jest dla ludzi. Jeżeli lubicie aromatyczny smak kawy, pamiętajcie żeby pić ją po prostu z umiarem.

A już teraz zapraszam Was na kolejny artykuł, który opublikuje w najbliższym czasie na temat tego czy jelita mają coś do powiedzenia w sprawie naszego samopoczucia i chorób odżywiania. 🙂

Źródła którymi się posiłkowałam:

Pozdrawiam serdecznie,

Zuzia

Tkanka tłuszczowa – nie taka straszna jak się wydaje

Cześć! Witam Was po nie krótkiej przerwie wakacyjnej. Tak jak pisałam we wcześniejszym artykule przyjrzymy się dzisiaj tkance tłuszczowej i temu, jak jest zbudowana oraz w którym momencie treningu zaczyna się spalać. Na koniec podepnę parę programów, które sama wykonywałam, by ją zredukować.

TKANKA TŁUSZCZOWA – Z CZEGO TAK NAPRAWDĘ JEST ZBUDOWANA?

Tkanka tłuszczowa żółta, bo tak ową się zajmiemy należy do tkanki łącznej właściwej tłuszczowej. Wiem, brzmi to dosyć przerażająco, ale tak nie jest. Tak jak widzicie na powyższym obrazku każda komórka zawiera w sobie dużą kroplę tłuszczu. Jej głównymi funkcjami są: gromadzenie substancji zapasowych, funkcja amortyzująca oraz termoizolacyjna. Tłumacząc to na „nasz” język: stanowi zabezpieczenie przed głodem, izoluje organizm przed nadmierną utratą ciepła i chroni Nas przed urazami. Gromadzi się ona w warstwie podskórnej i wokół narządów wewnętrznych. Na poniższym obrazku widzimy porównanie dwóch osób – jednej otyłej, drugiej z prawidłową wagą.

 

Widok ten może być dosyć zaskakujący i dający do myślenia.

 

KIEDY ZACZYNAMY SPALAĆ TKANKĘ TŁUSZCZOWĄ?

Jest to pytanie bardzo kontrowersyjne. Badania wykazały, że przez pierwsze 20 minut, nasz organizm pobiera tylko 20% energii z tłuszczu, reszta natomiast pochodzi ze składników odżywczych dostarczonych przez pokarm. Podczas treningu trwającego ponad 20 minut procent wzrasta do 30%, natomiast gdy zwiększymy go dwukrotnie liczba skacze już do 50% pobieranej energii z tłuszczu. Dlatego najbardziej rekomendowanym czasem treningu aerobowego są 25-30 minuty. I ZNOWU TEN NIEZROZUMIAŁY ZWROT! Już tłumaczę. Trening aerobowy, czyli wysiłek fizyczny, podczas którego nasze serce bije na 65–70% tętna maksymalnego (120–140 uderzeń. Co najważniejsze – to niekoniecznie bieganie, jest wiele innych możliwości, którym możemy urozmaicić nasz trening. Co jest istotne tłuszcze zmagazynowane w komórkach tłuszczowych, są uwalniane kiedy w naszym organizmie jest niski poziom glukozy we krwi.

MOJE ULUBIONE PROGRAMY SPALAJĄCE TKANKĘ TŁUSZCZOWĄ

  1. TURBO SPALANIE – TRENING ODCHUDZAJĄCY
  2. TABATA SPALAJĄCA TŁUSZCZ
  3. FITNESS BLENDER – CARDIO

NIE ZAPOMNIJCIE O ROZGRZEWCE PRZED TRENINGIEM:

Wystarczy, że klikniecie w nazwy treningów, a odnośnik przekieruje Was na odpowiednią stronę.

Osobiście bardzo polecam wszystkie programy z kanałów:Centrum Sportowca, Fitness Blender posiadają one ogromne ilości treningów, które możecie dobrać do swoich możliwości.

Mam nadzieję, że przybliżyłam Wam w jakimś stopniu proces spalania tkanki tłuszczowej i zapraszam do odwiedzanie bloga regularnie, bo w ciągu następnych dwóch tygodni pojawi się artykuł, w którym poruszę następujące tematy :

  • Czy regularny sen ma wpływ na codzienne funkcjonowanie?
  • Kawa, jako substancja szkodliwa – mit czy fakt
  • Moja codzienność – czyli jak regularne wstawanie zmieniło moją rutynę

Artykuły, którymi się posiłkowałam:

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/zajecia-i-treningi/zasady-treningu-na-spalanie-tluszczu_43170.htm

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/zajecia-i-treningi/zasady-treningu-na-spalanie-tluszczu_43170.html

https://infiniti-fit.pl/troszke-o-procesie-spalania-tkanki-tluszczowej/

Serdecznie pozdrawiam!

Zuzia

Jak jeść, by nasz organizm funkcjonował na najwyższych obrotach?

Zaczynamy wspólną przygodę! Postaram się, żeby wpisy pojawiały się regularnie, co tydzień. Będę chciała poszerzyć waszą świadomość na temat tego, jak ogromny wpływ ma na nasze funkcjonowanie to co jemy. Na początku podam wam parę przydanych wskazówek, które pomogą Wam w codziennym życiu.

SZLANKA WODY NA START

Niewielu z nas wie, że picie od rana wody z cytryną, a wieczorem z miodem, pobudza metabolizm naszego organizmu. Ma to wiele pozytywnych zalet. Przede wszystkim wspomaga nasz trawienie, przez wzrost produkcji żółci, przez co tłuszcze są szybciej rozkładane. Poza tym woda z cytryną poprawia pamięć i koncentrację. Poprawia zdolność skupienia uwagi i przyspiesza procesy myślowe.

ENERGICZNE ŚNIADANIE

Jak dobrze wszyscy wiem, śniadanie jest najważniejszym posiłkiem podczas całego dnia. Powinno być treściwe i zawierać minerały, które pobudza nasz organizm do pracy, ale czy zdajesz sobie sprawę czego Twój organizm potrzebuje? Oto lista substancji, które powinno zawierać nasz śniadanie:

Białko: jajka, biały ser, kawałek łososia albo wędlina

Zdrowe tłuszcze: orzechy w musli lub do posypania owsianki, ziarna sezamu, a także masło orzechowe, awokado, oliwa na grzance lub dobra margaryna

Węglowodany złożone: pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, owsianka lub kasza jaglana.

Węglowodany proste: miód, owoce, również suszone

LEPSZE SKUPIENIE

Na lepszą wydajność organizmu polecam też chociażby 3 ORZECHY DZIENNIE. Zawierają one fosfor, kwasy omega-3 oraz magnez, które zdecydowanie polepszą kondycję naszego mózgu. Poprawiają pamięć, koncentrację, ułatwiają kojarzenie faktów, a więc pomagają w nauce i pracy. Wszystkie te elementy mają bowiem wpływ na szybkość przekazywania impulsów między neuronami oraz stymulują tworzenie się nowych połączeń w mózgu. Regulują także sen, wpływając na poziom melatoniny.

WODA, WODA I JESZCZE RAZ WODA!

1,5l wody dziennie to minimum jakie powinniśmy pić, by nasz organizm był w pełni nawodniony i gotowy do pracy. Przyspiesza ona metabolizm i potrafi zniwelować uczucie głody i chęć do podjadania.

CZEKOLADA JEST DLA LUDZI!

Niekoniecznie słodka, ale każdy rodzaj gorzkiej czekolady zawiera L-teanine, która wpływa  obniża ciśnienie krwi i sprzyja powstawaniu w mózgu uspokajających fal alfa. Podczas dużej ilości nauki, wręcz wskazana jest krótka przerwa na kostkę czekolady!

SEN TEŻ MA WPŁYW NA NAS SAMYCH!!!!

Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że powinniśmy spać 7 godzin. Jest to absolutne minimum, do tego by nasz organizm zregenerował się. Brak odpowiedniej ilości snu wzmaga chęć jedzenia kalorycznych rzeczy, czego jesteśmy często nieświadomi. Częstymi objawami są też bóle głowy czy złość i irytacja, która na pewno nie pomoże nam w codziennym życiu.

Dziękuję za uwagę! I zapraszam Cię na kolejny artykuł dotyczący tego, jak powinniśmy prawidłowo ćwiczyć oraz jakie kanały na Youtube polecam do szybkiego spalenia tkanki tłuszczowej!

3,2,1 START

Cześć! Tu Zuzanna Rzadkowolska, jestem uczennicą I LO w Kaliszu. Chcę stworzyć coś co przekona Cię do zdrowego odżywiania, czy aktywnego trybu życia, ale w taki sposób, że będziesz wchodził tutaj z ciekawości, a nie z przypadku. Zacznijmy od paru bardzo prostych pytań.

Zastanawiałeś się kiedyś nad swoim życiem? Jesteś szczęśliwy? Czy to co robisz sprawia
Ci przyjemność? Czy masz w życiu coś co sprawia Ci przyjemność? Te pytania nurtowały mnie bardzo długo. Pytałam, wtedy gdzie jest moje miejsce, gdzie jest moje szczęście i spełnienie. Wstawałam bez żadnego celu, szłam do szkoły, wracałam do domu, oglądałam seriale, jadłam cały czas, to co akurat wpadło mi w ręce. Wszystko co do tej pory robiłam, nie było w żaden sposób produktywne, czułam, że tracę czas. Nadszedł dzień, w którym byłam zmęczona tą nudną monotonią, nudną rutyną, która do niczego nie prowadziła. Nie miałam pomysłu na przyszłość, stanęłam w miejscu, a życie jest
za krótkie. Ty stoisz, ono nie zwraca na Ciebie uwagi i płynie dalej. I nadeszło jedno kluczowe pytanie. Czy właśnie tak chcę spędzić swoje życie? Wszystko stało się łatwiejsze, kiedy zrozumiałam, że zdrowy tryb życia poprawi nie tylko moją sylwetkę, ale również samopoczucie, co za tym idzie aktywność mózgu i wyniki w nauce. Jesteśmy młodymi ludźmi, którzy są w stanie zrobić co tylko chcą i wyłącznie od nas zależy jaką decyzję podejmiemy.


 

Hej, z tej strony Ewa Kobiela.

Bardzo miło mi powitać Was na nowym blogu, który jest naszym wspólnym projektem. Razem spróbujemy zmotywować Was do prowadzenia zdrowego trybu życia oraz dbania o siebie i o swoje zdrowie.  Nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać.

Mam nadzieję, że uda nam się przyciągnąć Waszą uwagę i że nasz blog stanie się miejscem w internecie, które będziecie często odwiedzać 😉